fbpx

Keď sa ľudí opýtam, či idú so mnou liezť zimu, dostanem jednoduchú odpoveď: V zime neleziem. Lebo v zime (wait for it) je zima!

Áno je zima. Zimné lezenie je o utrpení a neustálom premýšľaní, prečo som radšej neostal doma v posteli, alebo aspoň na pive v chate. Jedna vec je liezť ľadík 45 min od chaty, iná liezť  mixík niekde vo vedľajšej doline. Presvedčiť sme sa o tom boli na Brnčalke…

Ráno po deviatej (pozorný čitateľ si všimne prvý náznak problémov) pokojným tempom vyrážame v čerstvom prašane smer Biele plesá. Na zákrute pri prvom plese sa uberáme smerom na hrebeň k Žeruchám. Kosodrevina, hlboký čerstvý sneh veštia náramnú švandu. Nie je úprimnejšieho smiechu ako je ten škodoradostný, keď miznete v snehu pred parťákom a jedine čo počuť z hlbiny je: ty vole! však to voní ako borovička!

Hahaha, strašne smiešne!

Z hrebeňa bolo potrebné zísť naspäť do doliny. Videli sme už náš cieľ: Hranou (III).

027
Línia 65 – náš cieľ

Igor ako náš gájd, naväzuje sa na lano, rozdáva inštrukcie a šarmantné úsmevy. Nalieza a ťahá, ťahá a my kukáme, kukáme… No však to môžme ešte otočiť.

Igino

Trojkový terén vyzerá tak na 10-. Ale keďže pijeme s Haike pravidelne Alpu, tak sme nejaký alpinisti a ideme do toho. Haike ide ako druhá, ja ešte konzumujem decht na štande a poberám sa za ňou. Hluším tými motykami do skál sťa jarný firn len sa tak iskrí! Igor sa nesmierne baví, ale v kríze aj nesmierne radí.

Haike v prvej dĺžke, katalóg La Sportiva Zima 2016

V kľúčiku prvej dĺžky spoznám najlepšieho priateľa lezca v zime: Kosodrevina

Kamko Koska!

Doliezam a verejne prehlasujem, že môj sen o zimnom alpinizme sa práve rozplynul! Ďalšia skalná dĺžka pred nami. Zaujímavý výlez z kúta na skalného koňa, potom ďalší a zbytok v tráve a snehu. 9/10 štandov je na kosovke. V zime sa celkom hodí aj sada skôb. Predsa len, možnosti zaistenia sú pod snehom. Horné dĺžky v skale vynechávame štýlom OZL (rozumej Ojeb Zľava). Dve dĺžky istené na kraji žľabu. Čaká nás prechod cez podozrivý nános. Drží. Stojíme v Žeruchom sedle. Zlaňák zriaďujeme zo slučky na skalnom hrote. Stmieva sa, máme tak 20 minút svetla a čakajú nás ešte tri dĺžky na zlanenie. Noc je istá! Lano nevydáva k borhákovým štandom. Ďalší hrot, ďalšia slučka. Spúšťam sa do štandu. Ďalší zlaňák netriafame a tak ideme sólo. Sneh je príjemné zmrznutý, riťka poriadne stiahnutá a krok za krokom zliezam dole ako prvý, aby som čelovkou označil správny zostup. Za pár minút som dole na lavínisku a označujem cestu. Haike s Igorom sa seklo lano, tak vylieza sólo hore a zase dole. Po hodinke sme zase všetci spolu a tešíme sa zo života. O pár chvíľ sme vyhladnutí, ale štastní na chate.

Hladní, ale za to ešte aj smädní!

Večera ako pre kráľov veštila bujarú sobotnú zábavu. Ale 12 hodín je celkom cítiť tak som upadol do kómy…

Nedeľa ráno

Definícia rozbitý ako cigánska hračka naberá nový rozmer. Operatívne meníme plán na pravý svištovský ľad. Hlásia oteplenie, tak sa ponáhľame aby nám čo si ostalo. Bugyni sú pred nami a Ondro sa chystá na svoju stratu ľado-panenstva v prvolezení. Bere skrutky, morál  a už vŕta do ľadu! Idú s Janom spolu a ja to za nimi len cvakám ako socka. Istenie čistý luxus!

Istenie ako v K2
Neuveriteľný vietnamský HULK!

Na ľade je nás asi 20 ľudí (správne Poliaci ár hír!) Igi sa necháva počuť o znížení populácie Poliakov v Tatrách. Prirodzený úbytok mu asi nestačí.

Doliezame prvú dĺžku, grupák číslo jedna na štande. Vedľa nás lezú moji kamoši z Turecka! Tento krát im nedávam žiadne Kalafiho fondy a idú po vlastnom. Druhá dĺžka nám mizne pred očami. Ľad mäkne a topí sa. Ondro vyťahuje hore. Ja to dávam trošku sprava  cez previsnuté trávy za 4-. Pri 5 členoch HKF na štande to oficiálne prehlasujeme za klubovú akciu!

IMAG0070

Odlietame expresne rýchlo zo štandu. Privalil sa búrlivý vietor a začal sfúkavať prachový sneh. Zlaňujem ako posledný v kulise snehového závoju. Presun na chatu ovplyvňuje silný nárazový vietor a mení ho na celkom vtipnú zábavu. Očkom poškuľujem na na Nemecký rebrík a rozmýšľam o stabilite snehu v ústi žľabu. Otázku mi zodpovie pohľad od chaty na lavínu, ktorá tam práve vypadla a zasypala chodník, kde sme pred pár minútami stáli….

Prelezy:

1. Peter Kalafut, Igor Marks, Haike Ivaničová, Hranou severnej steny Západnej žeruchy, Puškášová-Puškáš-Takáč III (po tretej dĺžke žľabom)
  2. Jano a Ondro Bogárovci, Viki Verébová, Závojový ľad, Medená kotlinka
  3. Jano a Ondro Bogárovci,Peter Kalafut, Igor Marks, Haike Ivaničová, Pravý svišťovský ľad